familienuijtenopreis.reismee.nl

De jungle en zee van Sabah

Na 8 dagen in Kapas Turtle Valley zijn we relaxed en vertrekken we naar Sabah via 2 lowcost airlines. Roosje houdt de statistieken bij en telt dat we totaal 9 x gevlogen hebben.

Sabah staat vooral bekend om zijn prachtige natuur (regenwouden met veel dieren) en koraal met kleurrijke vissen.

We slapen in het jungle resort in Sepilok. Heerlijk, een ruime familiekamer en er is zelfs een zwembad! In de tuinen vliegen de meest exotische vogels. Zelfs het vogeltje van oma zien we rondvliegen!

Sepilok Orang-Utan Rehabilitation Centre
Dit is een opvangceintrum voor jonge oeran utans en dit ligt op loopafstand van het jungle resort. Deze aap is een beschermde diersoort en de 2e grootste aap die er bestaat. Door o.a. het kappen van het regenwoud raken ze soms verdwaald of gewond of raken de babies hun moeder kwijt. Deze orang oetans worden opgevangen en verzorgd in het rehabilition centre. Met name de baby apen hebben veel zorg nodig en het duurt zelfs jaren voordat ze zelfstandig kunnen leven in de jungle.

Het laatste traject is dat ze losgelaaten worden in de jungle maar om ze in het begin te helpen is er een houten platvorm waar ze 2x per dag bijgevoerd worden. Sommige orang oetans maken hier een paar dagen gebruik van voordat ze verdwijnen in de jungle maar sommige blijven hun leven lang hier langskomen.

Dit is ook het gedeelte waar we als publiek mogen meekijken. Rond 10.00 uur zitten er 2 verzorgers klaar met fruitsoorten en al snel komen de eerste apen waaronder ook 2 orang oetans, 1 met baby!!
Wat een prachtige dieren zijn het en inderdaad: ‘het zijn net mensen'!!

We waren zo enthousiast dat we ‘s middags nog een keer zijn gaan kijken naar het voeren.

Daarna duiken we gelijk het zwembad in want het is erg warm, laatste dagen bereikt de temperatuur 40 graden!

Sungai Kinabatangan:
Naar een paar dagen trekken we verder het binnenland in. Nog verder de jungle in naar de grootste rivier van Sabah: de Kinabatangan. Langs de rivier ligt het regenwoud en staat erom bekend dat er heel wilde dieren zijn.

Hiervoor moeten we ook malariatabletten slikken maar gelukkig zijn er tegenwoordige tablet ten te verkrijgen zonder bijwerkingen.

We checken in in een soort spookachtige resort en doen Fred en ik denken aan de film: vrijdag de 13e....

Ook omdat wij de enige gasten zijn en overal houten naambordjes staan in de tuin met jaartal...(bij navraag blijkt dat je hier een boom kunt planten met je naam en jaar...)

Na inchecken staat er een bootje met gids voor ons klaar en gaan we vanaf de rivier ‘wildlife' bekijken.

We hebben geluk want zien al snel een orang oetan slingeren in een boom en daarna vele soorten apen waaronder de neusaap die erg grappig eruit ziet. Verder nog prachtige vogels zoals de neushoornvogel. Daarna zien we zelfs olifanten!! De vele krokodillen die in de rivier leven hebben we helaas niet gezien omdat het water te hoog staat.

‘s avonds staat er een avondwandeling gepland in de jungle en omdat er moment veel bloedzuigers zijn besluiten Guusje, Roosje en ik niet mee te gaan. Tijdens deze wandeling zag Fred een ‘five star monkey' (dit is een klein nachtaapje met grote ogen - western tarsier) en een enorme spin (groter als je hand!) die we later ook allemaal gezien hebben.

Omdat we de sfeer in de resort toch wel raar vinden (of wie weet is het verbeelding?) besluiten we om geen gebruik te maken van 2 kamers en slapen we met z'n vijven (wij met een grote muis die we niet kunnen vangen) in 1 kamer doen alles goed op slot. De schoenen zetten we voor de zekerheid maar binnen omdat er vele apen zijn (nee, die dragen geen schoenen, maar nemen wel van alles dat los ligt mee!).

De volgende ochtend staan we al vroeg op zodat we om 06.00 uur op de boot zitten en genieten weer van al het moois. Daarna ontbijten we en dit is Roosjes favoriet: toast, ei, noodles, fruit en friet!

‘ s Middags staat er een junglewandeling op de planning en Guusje en Roosje zien er wel een beetje tegenop omdat het rond 40 graden is en natuurlijk zijn er de leeches oftwel de bloedzuigers.... Gewapend met onze junglekleding, regenlaarzen en soort lange anti leeches sokken aan trekken we de jungle in. We zien geen wilde dieren, helaas, wel een paar bloedzuigers maar viel uiteindelijk wel mee. Wij zijn trots op Guusje en Roosje!

Snorkelen en duiken in Mabul:

Na een paar dagen verlaten we de jungle en rijden we met een soort taxi naar de kust.

We willen gaan snorkelen en eventueel duiken rond Sipadan. Maar omdat dit een nationale park is waar maar een aantal mensen per dag mogen komen, je lang moet wachten op een vergunning en daarnaast heel erg prijzig is besluiten we om te gaan naar een buurteilandje: Mabul.

Hierop staan een paar dure resorts en sinds kort is er ook een backpackers resort: Uncle Chang. We besluiten om deze te nemen en de boot hier naartoe vertrekt ‘ s ochtens om 07.30 uur.

We overnachten daarom eerst in het kustplaatsje Semporna in een erg leuk hotel op water: Dragon Inn.

Dit soort bouwstijl zie je hier overal: houten traditionele huizen op palen, zelfs op de open zee!

Uncle Chang is wel heel erg low budget en we worden er een beetje jolig van; houten hutjes op palen in de zee, 4 harde bedden met een doek wat een deken moet voorstellen, tl buis, gelukkig wel met een simpele toilet en douche (laatste valt zo in de zee), halve gordijnen die aan een plastic touwtje hangen maar wel met ventilator, inclusief eten en vooral veel gezelligheid dus we besluiten om hier te blijven!

Direct vanaf de boot melden we ons aan voor de eerste snorkel trip naar Kapalai - eiland. Hier zijn de prachtige grote lip-vissen te zien en veel gekleurd koraal en visjes. Roosje vraagt wel voor de zekerheid of ze echt niet groter zijn dan 70 cm. Het water is er mooi helder en de kinderen schrikken van de enorme diepte die ze zien. Verder zijn ze zeer allert op het 'bijt - plankton' oftewel kleine kwalletjes.

Scuba-diving
Op Kapas keken we toch een beetje jaloers naar de reisgenoten die lekker gingen duiken. We gingen de refreshment van PADI doen! 14 jaar na het behaalde diploma moesten we wel aan de dive master laten zien dat we de basisvaardigheden nog konden uitvoeren. Deze test van 20 minuten (toch even spannend) verliep goed. Met de dive master hebben we daarna 3x gedoken bij de mooie plekken op Mabul: paradise 1 en 2 en het House Reef.

Hoewel Mabul bekend is vanwege haar zeldzame kleine rotsachtige -en bodemkruipende vissen, is er genoeg aan koraalvissen te zien en kom je bij iedere duik zeeschilpadden en murenes tegen: prachtig en wat is dat duiken toch heerlijk!

‘ s avonds is het erg gezellig bij Uncle Chang. Er staan lange tafels met stoelen en iedereen schuift aan tijdens het eten. Je praat met gehele wereld en ook Guusje spreekt inmiddels goed Engels.

De volgende dag hebben we de hoekkamer verwisseld voor een betere plek omdat we erg veel last hadden van ongedierte zoals mieren, kakkerlakken en zelfs ratten...

Meer snorkel avonturen
We maken iedere dag een aantal snorkeltochten, je kunt namelijk zo op de boot springen (met duikers) en een nieuwe plek ontdekken. We ontdekken ook dat er veel kwallen zijn als het vloed is en Roosje krijgt helaas een pijnlijke kwallensteek op haar benen. Net op een hele mooie snorkelplek. Ze was niet de enige dus we gingen wat eerder terug. De schrik is erger dan de pijn en daarom besluiten we om in de middag toch weer te gaan snorkelen en we hebben erg veel geluk: we zien 2 grote zeeschilpadden van ongeveer 1 meter en Guusje kon er zelfs 1 aanraken!

Hoewel Uncle Chang echt fantastisch was besluiten we na een aantal dagen toch naar het vaste land te gaan: Er was geen internet op het eiland en we moeten een aantal zaken gaan regelen zoals de camper in Australie, hotels enz.

We gaan weer terug naar hetzelfde hotel: Dragon Inn in Semporna en gelukkig kunnen we hier een aantal zaken goed afhandelen.

We nemen de vlucht van Air Asia en vliegen naar Kota Kinabalu. Dit is een klein stadje waar we willen uitrusten, internetten, shoppen, skypen enz.

Nog een paar dagen en dan vliegen we vanaf Singapore naar Sydney!

Groetjes & kusjes,

fleur !!!!!

hoi roosje
super dat jullie naar australie gaan maar op school is vingerbrijen helemaal in groep zeven van juf anke is er aan begonen ze willen een rekoor verbreken onze klas doet het ook het is op het jeugdjournaal van vorige week maandag geweest, heel uitgebreid alle kinderen en de zandberg op tv, misschien kan je het nog terugzien op www.uitzending gemist. het was op 29 maart. ze hadden 1200 meter gemaakt en de hele baronielaan hadden ze een bol met breiwerk uitgelegd
dat was heel erg leuk om te zien maar als je het leuk vind kun je kijken. ik doe het thuis ook met me broertje me broer en me zus. het is hier super lekker weer en ik loop op me slipers en jij ook maar even iets tusen door
iets heeeeeeeeeeeeel eeeeeeeeeeergs luka gaat meschien naar een andere school egt heel erg jammer heel de klas weet het ze moest er ook van huilen.maar naar die school waar zij naar toe gaat daar zit luka den uil ook op het is wel beter voor haar aar wel heel erg jammer.en nog even iets ik mis je heel erg en alle meiden iza,freeke,amber,missen je ook maar ik zie je weer gouw over een maand en het was heel erg jammer dat je niet bij freeke,s feestje was maar heel erg leuk dat je belde maar het durde wel lang voor dat je andwoordkon geven maar dat kwam omdat je aan de andere kand van de wereld was maar nog heel veel kussjes van mij xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxfleur

Freeke

Lieve Roosje
me feestje was heel leuk alleen het was jammer dat je er niet was. ik vond het toof dat je belde. heb je nog pijn van de kwallebeet. ik heb zin dat je terug komt dan kunnen we afspreken . ik ga lekker skieun in de mei verkantie. daarna ben jij ook terug. en gaan we gezellig een feestje bouwen. heeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel kuuussjjees ffrreekkee

Joke, Ties en Martien

Wat een avonturen, onvergetelijk en die kwallenbeet vergeet je ook niet meer he Roosje. En ook erg spannend met al die andere dieren. En 9 keer gevlogen al, dat hebben de meeste mensen in hun hele leven nog niet gedaan lollll. Nog veel plezier en we blijven jullie volgen. Groetjes van Joke, Ties en Martien

Paulien

Hoi Roosje,
Wat een spannende verhalen allemaal! Dat snorkelen lijkt me echt geweldig! Fleur heeft al een heleboel verteld over de klas. Met ons is alles goed. We zijn druk met vingerbreien en kuikentjes maken van wol (want het is al bijna Pasen). We hebben ook 2 heel mooie Palmpaasstokken gemaakt voor mensen van de Zonnebloem. Ik ben benieuwd naar je verhalen over Australie!
En gelukkig kunnen we de weken alweer aftellen totdat je terug bent, want we missen je wel hoor met de hele klas! Veel liefs juf Paulien

Luka

Roosje, het lijkt mij best eng om bij de ratten en kakker
lakken te zitten. ik ga naar een nieuwe school na de
zomervakantie.maar ik ga iedereen missen maar ik
heb nog iets voor jou . en de foto,s zijn heel leuk de
groeten van Luka

lily snijders!!!!!

lieve roosje ik mis je heel erg veel!
wij zijn op school aan het vingerbreien het is heel makkelijk.
hoe lang zijn jullie al weg?...ik denk al 2 maandjes ofzo.
in de teksten lees ik dat je het allemaal heel leuk hebt.
alle groepen 8 zijn 6km gaan lopen en op hun rug droegen ze zes liter water.
dat deden ze voor het goede doel.
ze moesten heel veel geld inzamelen en de hele school moest mee helpen om geld in te zamelen.
wij hebben met de hele klas 60euro in gezameld
nog heel veel groeten van lily snijders!!!!!!!!!!!!!!!!!!10000.000 kusjs van mij!!!!!!!!

John, Dinie en Maritza

Austalie, spannend, geniet nog even jongens. Die verhalen van jullie, zo heerlijk om even weg te zwijmelen. En dan die foto's, wow!!!! Enne Maritza en ik komen jullie van het vliegveld ophalen. Wij missen jullie heel errug en houden heeeeeel veeeeel van jullie, dikke kussen van ons. Doeiiiiiiiiii