familienuijtenopreis.reismee.nl

Eerste week in Maleisie

Selamat tengah hari !

Dat was even van het ene uiterste in het andere: vliegen van India naar Maleisie. Vanuit de simpele bomvolle luchthaven Madras, waar alles nog handmatig gebeurt en daarom ook uren duurt komen we moe aan in de luxe luchthaven Kuala Lumpur waar alles netjes, schoon en snel gaat!

We nemen de taxi naar ons hotel waar we 3 nachten blijven. Heerlijk schoon, met zwembad, uitgebreid ontbijt en internet op de slaapkamer. Vanuit ons hotelraam op de 11e verdieping kijken we naar de Petronastoren (2 hoge torens) waar we de volgende dag in zijn gegaan.

In Kuala Lumpur rusten we vooral uit, genieten van het heerlijk eten, shoppen in de enorme Plaza's maar schrikken van de hoge prijzen, komen ook de eerste Nederlanders tegen (fijn om ervaringen uit te wisselen), de kinderen eten hun eerste ijsje en we maken de eerste tropische regenbui mee!

En om eerlijk te zeggen: ‘we missen India'!!

Kuala Lumpur naar Kuala Gandah Elephant Conservation centre

Hoewel de wegen en openbaar vervoer in Malaysie goed zijn, is het toch moeilijk om langere afstanden af te leggen met de bus, je moet veel overstappen en kost 3x zoveel tijd. We besluiten daarom om af en toe de taxi te nemen voor de langere afstanden.

Vanuit Kuala Lumpur vertrekken we de 4e dag vroeg richting Taman Negara. Dit is het oudste regenwoud ter wereld en hier willen we een mooie jungletocht maken.

We maken een extra stop in Lanchang waar een olifantenopvangcentrum is. Dit is een soort weeshuis voor zwakke of verdwaalde olifanten. Aangesterkt worden ze gebracht en losgelaten in de Taman Negara. Verder wordt er hier ook veel onderzoek gedaan en mag het publiek de olifanten voeren, rijden en wassen om zo op een vriendelijke manier bewust te worden van hun kwetsbare positie in gebieden waar het regenwoud kleiner wordt. Het centrum leeft van de donaties.

We genieten hier echt van en vooral het eten geven is erg leuk. Omdat het afgelopen dagen erg veel geregend heeft kunnen we de olifanten niet wassen in de rivier (water staat te hoog) en Roosje is ontroostbaar.....

We slapen in een homestay. Dit is bij mensen thuis die 2 extra slaapkamers hiervoor hebben. Het is een typsch maleisisch houten huis wat erg rustig ligt en we genieten van de rust.

Fred slaat een uitnodiging af om mee te gaan naar een lokaal trouwfeest en ‘s-nacht worden we wakker van vele stemgeluiden incl babies. De volgende ochtend zien we overal mensen slapen en rondlopen. De eigenaar bied zijn excuses aan want dit was niet gepland maar hij had 3 families vanuit het feest een slaappaats aangeboden....

De jonge poesjes maken bij Roos alles weer goed en ze vindt het hier (ondanks de tegenvaller bij de olifanten) weer leuk!

We eten in de gezellige homestay volgens de lokale bevolking: op de grond en met onze handen. Ontbijt s ochtends bestaat uit kokosrijst, sardientjes curry, ei, komkommer en een soort bananenpannekoekje, het is even wennen maar smaakt goed!

Van Lanchang naar Taman Negara.

De eigenaar van de homestay brengt ons naar een taxi die ons verder brengt richting de Taman Negara regenwoud.

We gaan via een grote rivier de jungle in met een traditionele houten kanoboot en dit duurt ongeveer 3 uur. Maar na 2 uur varen komt er een enorme tropische regenbui naar beneden! Kletsnat komen we aan in het jungle dorpje Kuala Tahan waar we nog een slaapplaats moeten zoeken... Na 2 uur zoeken checken we in in een simpel hotelletje met echt piepkleine kamers, de toilet functioneert ook als douche en hierin zit de grootste spin die we ooit gezien hebben...Gelukkig komt iemand ons helpen zodat we rustig kunnen slapen!

De volgende dag steken we met een klein bootje de rivier over naar de echte jungle voor een mooie wandel jungletocht.

We besluiten o.a.. de canopy walk te doen. Dit is een grote loopbrug hoog in de bomen.

Ondanks de hitte en vochtigheid beklimmen Fred en Roosje zelfs nog een berg (Teresek Hill) . De natuur is prachtig en overweldigend!

Omdat het hier veel regent en we erg moe zijn besluiten we om 1 dag minder te blijven in de jungle en maken de volgende dag een flinke tocht (7 uur) met de taxi richting de kust.

Pulau Kapas inTerengganu

Met een veerbootje varen we naar het groene tropisch eilandje Pulau Kapas waar we 1 week geboekt hebben bij Kapas Turtle Valley.

Peter & Silvia wonen hier met hun 13 jarige zoon. Zij hebben een aantal jaren geleden een een stuk strand gekocht en daarop prachtige bungalows gebouwd. Onze mond valt open als we onze familiebungalow zien; groot, privacy door 2 kamers en schitterend ingericht. Silvia vertelt ons ook later dat op iedere detail is gelet en alles is daardoor in harmonie.

We vallen als een blok in slaap in ons hemelbed en de volgende ochtend krijgen we een uitgebreid ontbijt o.a. met croissants, kaas, verse jus en dan als topper voor de kinderen: pindakaas!!

Guusje en Roosje worden als snel meegenomen door hun zoon: Storm en duiken gelijk de warme zee in zodat Fred en ik een leesboek openslaan... heerlijk!

Ook voor Guusje en Roosje is er gelukkig voldoende te lezen, (ze hadden hun eigen leesboeken al naar 2 weken uit) Ze hebben zelfs Suske en Wiske stripboeken!

Pulau Kapas is een piepklein eilandje begroeit met jungle en enige vervoer is met de boot naar het vaste land. We zijn daarom volledig afhankelijk van Sylvia's restaurant en we hebben naast het mooie weer nog meer geluk: Sylvia kookt de sterren van de hemel!!!

We brengen komende week door met luieren, eten, lezen, snorkelen en hebben voorlopig nog geen heimwee!

Selemat tinggal !

Fred, Jolande, Guusje en Roosje

fran

wordt jaloers....
Geniet ervan,
groeten

Anja Martens en Martin Peek

Hallo Familie Nuijten,
Jullie kennen mij niet, maar via Loek en Mieke ben ik aan dit verhaal gekomen, wat leuk dat jullie samen een reis maken, Leuke verhaal schrijven jullie. Veel Plezier nog de komende tijd.

Els Mulder

Lieve Nuijtjes

Bedankt voor jullie kaart. Blij om te zien dat jullie volop aan het genieten zijn. Wat een prachtige foto's van jullie. Als er nog enge spinnen zijn moet je maar bellen.

Groetjes en dikke kus,

Els

Remko

Hallo globetrotters,
Leuk om jullie reis in verhalen en foto's te kunnen volgen. Ook wij zijn natuurlijk stikjaloers. Gelukkig was daar Max die n.a.v. de foto verheugd constateerde dat de Taj Mahal er ook als lego-bouwdoos is dus met een beetje inlevingsvermogen en een extra bezoekje aan de fakir in de Efteling komen we al een heel eind. Vanuit een zonnig Breda op deze eerste voorjaarsdag heel veel liefs en groetjes van Max, Tim, Chris en Remko en pas goed op elkaar.

carole

wat leuk om weer helemaal van jullie op de hoogte te zijn. Het voelt of we er bij zijn als we jullie verhalen lezen. geniet er van maar dat is volgens mijn geen probleem liefs carole en de boys

gonda

wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebben.Je krijgt ghewoon zin om het ook te doen.De verhalen zijn ook schitterend, je leeft helemaal mee. Heel veel groetjes en een dikke kus.

Mjan

Bedankt voor je brief
xx
Mjan

* zeg maar tegen Sylvia dat wij haar ook eens op komen zoeken ;)

Leon en Willemijn

Wij hebben met de Lau, Emily en Steef vandaag weer eens al jullie foto's gezien. Mooi hoor! De kinderen zijn heel enthousiast en leven helemaal mee. Ze stellen allerlei vragen over koeien op het strand en giftige slangen. En Steef wordt iedere keer helemaal blij als ze Roosje op de foto ziet staan :-)

Veel groeten! Willemijn en Leon

mieke en loek

het is ongelooflijk wat jullie allemaal meemaken en wat emotioneel wordt ik iedere keer weer als ik jullie spannende verhalen lees.dikke olifanten tranen omdat ik het zo geweldig vind wat jullie allemaal vertellen en beleven!dit is een ervaring die je hele leven bij zal blijven.ik snap dat roosje het jammer vond dat ze de olifanten niet kon wassen lijkt me geweldig. en dat" spinnetje" is wel een van de minder leuke ervaringen denk ik voor de gehele familie maar goed dat word ook weer opgelost toch!geniet allemaal wij doen het ook van jullie verhalen. dikke knuffels kussen en aaien uit dongen. liefs xxxxxxxxxxxxxxxx

corrien

hallo lieve allemaal,nou nou wat een avonturen, heerlijk om zo mee te genieten!, de traantjes schieten wel in mijn ogen als ik jullie fotoos zie! roosje bedankt voor je lieve briefje! liefs en dikke zoen Corrien

Chris

Hoi allemaal, jullie vermaken je wel volgens mij, maar die stemmingen zullen ook wel eens wisselen; je kunt mooie verhalen schrijven Jolande en ik zou zeker wel eens op dat mooie eilandje bij Sylvia willen vertoeven. Jullie verdere ervaringen zijn prachtig beschreven en ik hoop dat jullie nog vele mooie ervaringen zullen opdoen.
Voor wat betreft het kamperen in Alphen moet ik tot mijn spijt bekennen te laat te zijn geweest met bespreken van een huisje! Stom! Kunnen jullie evt. in het weekeind van 5-6 juni of 12-13 juni of 3-4 juli?? Ik hoop dat jullie hier binnenkort op kunnen antwoorden, zodat ik iets kan bespreken en op mijn werk regelen!
Nou, dat was even tussendoor, maar toch even belangrijk voor onze verdere activiteiten in het Hollandse de komende zomer. Gelukkig wordt het hier vanaf vandaag dan echt lente. Het zonnetje schijnt en volgens mij barsten de plantjes de komende dagen de grond uit.
Nogmaals veel plezier met jullie reizen en pas goed op elkaar.
Veel liefs en groetjes Chris

Ciska

Geen lang verhaal, gewoon een berichtje met de hartelijke groeten vanuit Breda. Hier gaat alles oke en eindelijk schijnt de zon. Dikke kussen Ciska & Co

Ad

Bedankt voor jullie kaart.
Wij in het reservaat, jullie vrij
Zoals je zegt: "De wereld is een mooie plek"

Geniet ervan, Ad

Martin Peek en Anja

Wij vinden heel leuk, dat jullie de tijd nemen om op de computer verhalen te schrijven en leuke ervaring hebben en leuke vakantie hebben.