familienuijtenopreis.reismee.nl

Meer India: spiritueler, heter, woestijn, natuur en feest

Meer India: spiritueler, heter, meer muziek, natuur en historie

Aangekomen in Pushkar, merk je direct de ontspannen en spirituele sfeer. Pushkar met de enige Brahmatempel in India en een heilig meer, is volgens de geschriften de eerste stad in de wereld, gemaakt door god Brahma, de schepper. Je gaat naar deze tempel om te bidden voor je familie en als je iets nieuws gaat beginnen.
Iedereen mag hier bidden dus wij gaan hier ook bidden en volgens de hindoeistische manier; Dit gaat erg officieel met een priester:
- onze schoenen moeten uit en onze handen worden schoongemaakt
- we nemen een schaaltje met bloemen, poeder en een kokosnoot mee
- daarna lopen we de trappen af, rchting het meer en daar wacht de priester op ons
- hij doet ons het gebed voor en sommige woorden moeten wij herhalen, ondertussen probeert Roosje tevergeefs de grote rare vliegen op een afstand te houden...
- hierna krijgen we allen een rode stip op ons voorhoofd, met rijstkorrels en een heilige kaart met speciale witte snoepjes..
- Fred strooit vervolgens de bloemen en het poeder in het heilige meer en blijft alleen met de priester zitten. Het gebed gaat verder voor het heil van de overleden familieleden.
-Aan het einde doe je een donatie. De biljetten leg je op de kokosnoot. ‘Geef gul met het hart'.

Pushkar is ook een beetje hippie -achtig en zit vol met gezellige straatjes, witte huisjes, mooie tempels en leuke kleine frutselwinkeltjes! Uiteraad hebben we hier ook goed geshopped.

Hoewel we 1 grote slaapkamer hebben maken we kennis met 1 hardnekkige vlieg en die noemen we ‘de beenklever'. We hebben een hele jacht op deze beenklever gemaakt maar was niet dood te slaan of te vangen!

We rijden nu door naar Jodhpur en dit is 5 uur rijden. Het wordt steeds warmer en alles ziet er droger uit. De weg is gelukkig redelijk maar we rijden niet harder dan 70 km per uur. Er kan tenslotte ieder moment een koe of geit oversteken en daarnaast zijn er soms grote kuilen in de weg....
De ‘airco' blijft gebrekkig en af en toe uitvallen maar we rijden!
Van een afstand zien we vaag (zandstorm) de stad Jodhpur en later checken we in in een typisch oud koopmanshuis en dit heet hier haveli. Zie www.kuchamanhaveli.com , Nog even een drukke markt bezocht en daarna op het dakterras gegeten van de haveli. Na een lekker rustige nacht rijden we de volgende ochtend door naar de woestijnstad Jaisalmer!

Jaisalmer:
De volgende ochtend vertrekken we al vroeg in verband met de hitte. Rond 12.00 uur wordt het hier erg heet. Over 1 maand zal de temperatuur soms oplopen naar 48 graden! We hebben inmiddels helemaal geen airco/blazer (auto raakt dan oververhit) meer en rijden met ramen open. Hoewel we alle vertrouwen hebben in Ali is dit best wel afzien...
Moe duiken we rond 17.00 uur gelijk het zwembad van het hotel in om af te koelen en zien tot ons verbazing duiven drinken aan de rand van het zwembad.. Gelukkig zit er geen chloor in het zwembad maar kraawater!
Jaisalmer is een stadje met een enorm fort wat op een zandkasteel lijkt. Guusje en Roosje kijken uit naar de echte kameelsafari die we gaan maken met slapen in een woestijntent!

Kameelsafari:
In de namiddag worden we opgehaald met de jeep richting het tentenkamp in de Thar woestijn.
We hebben hier 2 prachtige tenten naast elkaar geboekt en de kamelen zaten al klaar!

Guusje vertelt:
Ieder had een eigen kameel met een zadel erop en lussen waar je je voeten doorheen kon doen. De kamelen zaten, dus was het makkelijker om erop te komen: eerst je linkerbeen door de linkerlus en met je rechterbeen over de zitting heen.
Iedereen zat en toen kwam het leuke moment, de kamelen stonden op! We moesten allemaal erg lachen, de kamelen waren namelijk heel hoog.
Bij iedere kameel stond er een man naast om de kameel vast te houden.
En daar gingen we dan,op naar de woestijn! In de woestijn stopten we eventjes
om je benen te strekken. Roosje en ik sprongen van zandduinen af tot we een woestijnkever zagen! Deze kevers waren 4 cm groot en we merkten dat er overal van deze beesten liepen.
We keken naar de prachtige zonsondergang en toen gingen we (in een drafje deze keer) terug naar de tent
Ikzelf vond deze kamelentocht supercoolvet!

Nachtavontuur in de woesijn:
We hebben 2 royale sfeervolle tenten naast elkaar geboekt. Eindelijk weer eens een nachtje zonder kinderen.
Om 02.30 worden we wakker gemaakt door een bange Roosje uit de andere tent: 'ze hoort rare geluiden .We besluiten dat Roosje bij mij slaapt en Fred bij Guusje.
Om 03.00 uur hoor ik ook rare geluiden en dit komt ook de tent binnen en vervolgens horen we eetgeluiden... Roosje duikt onder de dekens en ik bel Fred om direct te komen! Fred ziet nog net een wilde kat wegschieten!! Omdat we de bewaking niet wakker krijgen besluiten we om met z'n vieren in 1 bed te slapen!!

‘s Ochtens toch vroeg op voor de zonsopkomst op de kameel in de woestijn.
Daarna op naar Bikaner, de eerste stop terug naar Delhi. Ook een stad op de oude handelsroute. Via de Lonley Planet kwamen we met eten terecht in een prachtig mooi oud Maharadja paleis met een heerlijk buffet! Ook wel eens leuk!
De rattentempel:
De volgende dag een rit naar Junjunhu: een gebied met zeer stijlvolle haveli's. Maar we aan in de ochtend eerst naar een bijzondere tempel in Deshok. Hier zijn de zielen van generaties verhalenvertellers gereincarneerd als.......ratten! Vanzelfsprekend doe je je schoenen/slippers uit als je een tempel binnen gaat. Dus lekker met z'n viertjes blootvoets lopendoor de tempel met duizenden ratten. En ....het was de moeite waard want we hebben naast alle grijze ratten een witte rat gezien: dit brengt geluk.
Morgen 9 maart onze laatste stop in India: Delhi.

Groetjes en kusjes,

Fred, Jolande, Guusje en Roosje

mieke van balkom

Hoi Jolande en familie,

Wat een geweldige reis zijn jullie aan 't maken!Iets om nooit meer te vergeten.
Ik kijk alweer uit naar t volgende verslag!
Wens jullie nog een ontzettend fijne tijd

groetjes Mieke

luka

lieve Roosje ik zag de foto,s en jullie reisverhaal.
Daar wil ik ook wel naartoe, alleen de ratten dat lijkt
mij wel eng . veel te veel kusjes van Luka

Sanne

Lieve Guus!
Het klinkt zoooooo leuk allemaal!
Die kamelen(echt TE cool)!!
Die enge beesten in de woestijn(echt TE eng)!!
En dan die rare eetgeluiden(ook echt TE eng)!!
Jullie beleven wel allemaal spannende dingen daar zeg...
Maar natuurlijk gebeuren er ook veel leuke dingen!
Heb je mijn mailtje al gezien op je hyves?
Een hele lange...
Nou, Guus,
Supersupersuper veel plezier,
word niet opgegeten door die enge woestijnbeesten,
En pas ook op voor die rare eetgeluiden, je weet maar nooit...:)
XXXXXXXXXXXX en nog veel meer XXXXXXXXXXXX van Sanne die een beetje te jaloers is op Guusje!!
Doei schatjee

Ingrid, Luna en Fee

He wereldreizigers,
Ik volg met heel veel plezier jullie verhalen en foto's. In 1 woord geweldig!! En Guus past zo perfect in het decor met haar uiterlijk! Prachtige foto's van jullie gezin en de meiden.
Geniet met volle teugen, wij genieten mee!
Liefs van ons

oma

hallo jolande fred guusje en roosje,
hoe is het daar allemaal en wat voor weer is het bij jullie is het er heel warm?
jullie gaan zeker wel veel zwemmen als het warm is !
en komen die koeien daar in het restaurant zijn die heilig?
met mij gaat alles goed ik heb een nieuw wasmachine gekocht en hij is heeeeel mooi.
en met boevietje gaat het ook heel goed en is nou ook met mij bij dinie.
ome frie is 50 jaar getrouwd in april en dat vieren ze in oosterhout .jeanette word ook 50 in april en dan hebben we op 4 april groot feest. ik mis jullie wel hoor en vond het heel fijn dat je belde.en heb ook de foto's gezien van jullie reis wat een avontuur zeg.
nou heel veel lieve groetjes en een dikke kus van oma XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX