familienuijtenopreis.reismee.nl

Onderweg naar cultuur, natuur en drukte

Na een heerlijke week op Palolem namen wij afscheid van alle Allesandra mensen en zijn we naar Delhi gevlogen met een lowcost vliegtuig: GoAir.
Om 11.00 uur kwamen we aan en stond Ali onze chauffeur ons op te wachten met een minder bericht;
Hij had een klein ongelukje gehad met 1 van zijn auto's en moest komende dagen bezig zijn met de verzekeringen.
Daarvoor in plaats zou Goedo ons de eerste paar dagen rondrijden.
Goedo was een aardige oudere man en sprak geen woord Engels maar hij reed erg rustig in het hectische Delhi.
Na een heerlijke lunch in Delhi en wat nog meer indruk maakte op de kinderen, na het bekijken van de fakir die buiten het restaurant een echte slang floot uit zijn mandje, zijn we met de tocht begonnen naar de stad Agra waar de Taj Mahal staat.

We hadden al snel door dat tijd een ander begrip was in India. Als de tocht 2 uur duurt betekent dit dat het 4 uur duurt.
Maar we hadden genoeg te zien op deze ‘ snelweg'
- naast auto's en scheve autobussen reden er ook:
- oude vrachtwagens met liftende fietsers erachter
- overvolle riksja's (in plaats van 6 personen zaten er soms 18 personen totaal in)
- ossenkarren (jawel gewoon op de snelweg)
- reusachtige grote kamelen met kamelenkar erachter
- koeien/kudde schapen met herders/honden staken gewoon de weg over
- tractoren maar dan wel als spookrijders
Langs de snelweg was het ook spannend en zagen we naast oude kapotte huizen en krotten veel afval en stof en wilde honden en zwijnen.
- markten waar echt van alles werd verkocht, sommige hadden een houten kraam maar de meeste goederen werden vanaf de grond verkocht, we zagen zelfs olifanten aan het werk! De vrouwen hadden prachtige doeken omgewikkeld als een soort jurk en heet sari.
We waren totaal overgeleverd aan onze chauffeur die maximaal 70 km per uur reed, niet te verstaan was (hij zei sowieso niets) en soms de auto stopte om iets te doen en wegliep. ... Dat vonden de kinderen niets want dan kwamen er gelijk bedelaars en verkoper rond de auto staan.... Verder deed de airco het niet en viel de motor ook nog een keer uit, kortom een groot avontuur!

Om 17.30 kwamen we uitgeput aan in ons hotel in Agra. Een heerlijk hotel met Airco, gewoon licht en zelfs een zwembad. Van alle kanten werden we bediend!
Na een nacht lekker slapen werden we de volgende ochtend opgehaald door Goedo en onze gids Raj om de Taj Mahal te bekijken.
De Taj Mahal is 1 van de 7 wereldwonderen en terecht! Het is gebouwd door een Keizer (Mogul, Sjah Sahjan), die verdrietig was omdat zijn vrouw was gestorven in het kraambed van haar 14e kind. Het is gebouwd van puur wit marmer en zat vroeger vol met edelstenen en goud. Het bouwen duurde 22 jaar
We waren alle vier even stil toen we het enorme prachtig gebouw zagen.
Via Raj maakten we ook voor de eerste manier kennis met het Indiase toeristische zakendoen. Je gaat naar een soort atelier/fabriekje, waar heel enthousiast wordt verteld over hoe bijv. marmeren met generaties oud vakmanschap, wordt bewerkt. Het is inderdaad verbazingwekkend knap werk. Daarna worden we als enige aanwezigen naar de showroom uitgenodigd. Als je na alle uitleg toch niets wilt kopen, kun je alleen nog vriendelijk bedanken en weggaan, want het verkoopverhaal stopt pas als jij ook echt bent vertrokken. Hierover moet je je niet bezwaard voelen: het hoort er allemaal bij.

Daarna hebben we nog een mooi fort ( Agra fort) bezocht. Deze werd ooit bewoond door een Keizer en zijn 3 vrouwen en zijn harem.... Guusje en Roosje vonden dat laatste interessanter dan de gebouwen zelf, net als de vele rondspringende apen en de parkieten die hier rondvlogen.
In de avond hebben we nog even gewinkeld, alles is hier erg goedkoop en rond ¼ van de prijs in Nederland! Ook uit eten is erg goedkoop, en betalen nooit meer E 10 totaal voor 4 personen incl. drinken.

Op woensdag zijn we met onze chauffeur doorgereden richting jungle/natuurreservaat Rathambhore, 180 km ten zuiden van Jaipur. Volgende ochtend erg vroeg zijn we met een safari meegegaan in een open bus (canter). We hebben hier zelfs een tijger gezien en ook speciaal: een luipaard dat sliep, wakker werd en op jacht ging!

We zijn inmiddels dus beland in Rahjastan en het oogt hier nog primitiever. Meeste huizen/hutten hebben geen stromend water en overal zie je waterputten. De vrouwen doen hier het zware werk. Ze lopen met kannen met water op hun hoofd, werken op het land enz.

Wij zijn nu bijna 3 weken weg en merken dat we de dagen/tijd kwijtraken.... Gelukkig draagt Fred een horloge zodat we weten of het donderdag of vrijdag is.
Roosje heeft, zoals verwacht, een beetje last van heimwee maar kan er goed overpraten. Naast rondkijken, genie ten en zwemmen is ze erg ijverig met haar huiswerk.
Guusje geniet volop en gelooft af en toe niet wat ze ziet, ene moment zit je in een sprookjeswereld en het andere moment zie je volop menselijk leed. Met dat laatste heeft ze het soms zwaar mee.

In Jaipur heeft Ali zijn taak als chauffeur/gids weer hervat. We blijven nu 3 dagen in een leuk fris guesthouse: Suryaa Vila.
Omdat Jaipur een shoppingsparadijs is; overal goedkope bazaars, hebben we hier al leuke aankopen gedaan; oud zilveren olifantjes, mooie schaal, schemerlampje voor Guusje en we hebben voor het eerste in India (geiten)vlees gegeten en heet dahi gosht. Gelukkig nog steeds zonder darmproblemen!

Omdat in Jaipur zoveel te zien is hebben we samen met Ali een keuze gemaakt:
We zijn o.a. gegaan naar de graftombes van de Maharajas en we heben een leuke olifantenrit gemaakt naar de Amberfort, dit vonden Guusje en Roosje natuurlijk geweldig en vervolgens naar het tiger fort waar je een prachtig uitzicht hebt op Jaipur. Van hieruit kun je goed zien wat een grote stad Jaipur is (4 miljoen!)

Omdat de kinderen beetje moe werden van al die indrukken zijn we s avonds gaan eten bij de Mc Donalds. Deze ziet er hetzelfde uit als in Nederland behalve het uitzicht door de ramen en hier merken we weer de grote tegenstellingen; wij lekker een Happy Meal eten en voor het raam bedelende kinderen... Wat over was heeft Guusje verzameld in een Happy Meal doos en buiten aan de kinderen gegeven. Deze werd meteen uit je handen getrokken en daarna ging het bedelen gewoon verder,,,
De volgende ochtend zijn we vertrokken naar Pushkar, de kleine heilige stad.

Groetjes en kusjes,

Fred, Jolande, Guusje en Roosje

Reacties

Reacties

Yvon Nuyten

Hallo lieverds; wat leuk om te zien hoeveel jullie al meemaken in zo'n korte tijd! Moet wel heel indrukwekkend zijn en zal zeker nog heeeeel lang bij jullie blijven straks in Breda, en wat lief dat Guusje haar eten heeft weggegeven aan die kindertjes daar! Je bent een schat Guusje..... hier begint vandaag voor t eerst even de zon te schijnen en hangt het voorjaar in de lucht, ook fijn!!! geniet van jullie vervolg......
dikke kus voor jullie allemaal, Yvon

Kim en Rico

Tjeetje zeg, wat een belevenissen. Jolanda roept altijd tegen mij: "Ga je nu alwéér op vakantie?" Mag zij wel zeggen! Dit is absoluut top, wat jullie daar aan het beleven zijn. Ik word er bijna een tikje jaloers van. Wij leven hier ons dagelijkse leventje in en rondom de Hortensiastraat, terwijl jullie daar de machtigste dingen zien. Het is jullie van harte gegund. Geniet er van!
Groetjes vanuit de Zandberg

anja

Dag Jolande, Fred, Roosje en Guusje.
Leuk om te lezen wat jullie allemaal ervaren in het prachtige India. Het helpt me wel dat ik er zelf ook geweest ben; daardoor kan ik wel meevoelen hoe je het ene moment tijdens zo'n reis heel blij en het ander moment juist heel verdrietig kunt zijn. Maar het mooie is dat mensen (en zeker de kinderen) daar ook intens kunnen genieten van de goede dingen die ze overkomen, zoals een Happy Meal, een leuk cadeautje of een lief gebaar. Reis lekker verder...ik blijf jullie wel volgen!

Liefs Anja

Joke en Martien

Hallo fam. Nuyten.
Wel erg mooi daar, maar wat een tegenstellingen. Je weet dat wel maar als je het in het echt ziet is het toch altijd anders. En Fred complimentje voor de verhalen, je kan altijd nog schrijver worden als je ooit om werk verlegen zit.
groetjes Joke en Martien

Mjan

Het is een goed teken dat je de tijd en de dagen kwijt raakt, dat lijkt me een heerlijk "vrij " gevoel. Vooral als je ondertussen de meest wonderbaarlijke dingen voorgeschoteld krijgt. Geweldige foto's incl. verhaal ... vooral op de site blijven zetten. Terwijl wij hier door sjeezen hoop ik dat jullie kunnen blijven genieten. gr en dikke kus: Mjan

Koppies op reis

Dag Jolande en familie, eindelijk de tijd genomen om even, ja bij de Mc Donalds in Australie, op jullie website te kijken. Ook jullie foto´s zien er prachtig uit.
Goh, laten we altijd gedacht hebben dat jullie 2 zoons hadden...leuk om jullie `live` te zien.
Heb je de mail over de verwerking van de foto´s ontvangen?
Geniet en groet van Roos

julia!

wat zie ik daar nou, op jou voet guusje?
wat is het mooi! dat heet toch henia?
waar zijn julloie nu in middels?
je bent al heel lang weg he,
waneer komen jullie weer terug?
ik mis die leuke familie wel erg hoor,
guusje, op school gaat alles goed, we zijn heel blij met het kleedje, hij is heeeeeel mooi!
ik heb een heel leuk verhaal:
mijn computer deed het heel lang niet, ik kon niet meer mijn krabbels bekijken en niet meer op msn..
dat duurde echt een tijdje, ik was dus helemaal boos, dat ik niet naar deze site kon kijken, ik dacht echt zo: gotverpilekes, ik mis nu al de mooie verhalen en foto`s van de familie nuijten!
maar vandaag, om 9 uur smorgens ga ik naar beneden, want ik was net waker. ik loop zo de kamer in en ik zie ineens zo`n kleine leptop staan! ik denk : yes ik kan nu weer de verhalen en foto`s volgen van de familie nuijten!
en ik draai me om, en toen ag ik dat onse computer het weer deed!
en we hebben ook nog nieuwe boksjes voor de ipod gekregen! echt super verwend zijn wij vandaag!

nou ik sluit me verhaal af, want mijn moeder is boos op me, want ik zou m`n kamer opruimen, maar heb ik niet gedaan..
doei, nog veel plezier, ewn maak nog veel meer foto`s hoor, kan ik mee genieten!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!