familienuijtenopreis.reismee.nl

laatste verhaal van onze wereldreis, vanuit Port Douglas, Australia

Onze laatste avonturenvan een onvergetelijke reis, vanuit Australie.

Cape Hillsborough National Park
Vanuit Arlie Beach zijn we een stukje teruggereden naar Capes Hillsborough en volgens Lonely Planet: 'Despite being so easy to get to, this small coastal park feels like it's at the end of the earth!'
We nemen vol verwachting de afslag van de Bruce Highway en rijden door een liefelijk landschap van heuvels, bergen en volop natuur en komen aan bij de camping Cape Hillsborough nature resort wat direct aan een prachtig palmbomenstrand ligt en met veel verschillende tropische bomen. Het meest bijzondere van deze plek is dat er volop dieren rondlopen zoals de possum (die altijd haast heeft), hagedissen en onze favoriet: kangaroes en walabies (die kleiner zijn de kangaroe).
Na het eten maakt Fred met de kinderen nog een kampvuurtje (om 18.00 uur is het hier al donker) voor de camper en rond 21.00 uur slapen we als een roosje!
De volgende ochtend staan we om 06.00 uur op omdat de kangaroes dan naar het strand komen. Ze worden dan bijgevoerd (traditie vanaf 1965 en houdt ze van de dingos weg) en we kunnen er zelfs een aantal aaien! Dit was echt genieten, ook om de kleintjes te zien in de buidels! Het zijn grappige beesten, vooral als ze over het strand rondspringen...
Het is een mooie plek waar je makkelijk langer zou kunnen blijven maar we vertrekken toch dezelfde dag vanwege onze plannen en de tijd gaat dringen...nog maar 1 week te gaan en dan vliegen we weer terug naar Nederland...

Mission Beach en Great Barrier Reef
We rijden een flink stuk naar het noorden en komen ‘s-avonds aan in Mission Beach. Dit is een klein stranddorpje waar we een aantal dagen zullen blijven want de Great Barrier Reef ligt hier maar een uur varen vanaf de kust.
Even ter toelichting: De Great Barrier Reef is het grootste levende koraalrif ter wereld en strekt zich uit aan de oostkust van Australie vanaf het noorden naar het midden over 2000 km!
Helaas vertrekt de boot een dag later als gepland, maar er is in dit gebied veel te zien en we vinden een leuke invulling van de dag. We rijden het binnenland in naar de Murray Falls. Dit is een rivier (zonder krokodillen) met verschillende watervallen. Je kunt hier heerlijk zwemmen en glijden vanaf de rotsen, we hebben op een grote rots op de rivier gepicknickt en Guusje en Roosje willen hier wel blijven!
Op de terugweg werden we verrast door een beroemde bewoner van Mission Beach: een levensechte Cassowary! Ja, wat is een Cassowary?? Een grote loopvogel die alleen leeft in de Australische jungle. Machtig liep hij langs de weg met zijn glansende zwarte verenkleed en lange fel blauwe kop, ruim 1,5 meter hoog. Hij veroorzaakte een kleine verkeersopstopping.

The Reef !!

De volgende ochtend stappen we op de boot die ons naar de Great Barrier Reef brengt. De zee is ruw en langzaam worden mensen zeeziek om ons heen... Guusje en Jolande worden ook bleker maar gelukkig zien we een rustig groenturquoise gedeelte in de zee: een lagune van het Reef! We worden helemaal enthousiast want je kunt het koraal al vanaf de boot zien!
Precieze lokatie het Eddy Reef, een kraamkamertje voor de reef vissen. Als eerste gaan Fred en Jolande een scuba dive maken en kunnen de twee meiden wat wennen aan de plek, want het blijft natuurlijk wel een duik in open zee ruim 1 uur uit de kust. Toen Guusje en Roosje (met speciale stingerpakken aan) de zee in sprongen, hoorden we door de snorkeltjes de ene 'Aah' en 'Ooh' na de andere. De Reef is prachtig, sommige plekken maar 1 tot 2 meter diep, met veel verschillend koraal en kleurrijke vissen. Fred maakt nog een tweede duik en ziet daar ook nog twee keer een haai en een enorme zeeschildpad. Jolande snorkelt verder met Guusje en Roosje in de koraaltuin en tussen 1,5 meter grote schelpen en scholen vis.
Het was de moeite helemaal waard ! Nu we dit stuk schrijven voelen we nog steeds de deining van de golven en vanacht passeren de vissen waarschijnlijk ook in dromenland !

Port Douglas, laatste bestemming...
We nemen afscheid van Mission Beach en rijden door naar onze laatste stop: Port Douglas. Hoewel dit maar 200 km rijden is, rijden we er toch 3 uur over; de weg gaat slingerend door de bergen langs een prachtige kuststrook. We zien vanuit onze motorhome enorme grote palmbomenstranden, de meeste verlaten.
Port Douglas ligt ongeveer 1 uur rijden van het vliegveld en is een mondain dorpje met het bekende Four Miles beach. We kiezen voor een simpele camping die 100 mtr van het strand ligt en het centrum. We gaan ‘proberen' om hier een paar dagen niets te doen maar dit valt niet mee op zo'n prachtige lokatie! Guusje en Jolande verkennen al snel de hoofdstraat met zijn prachtige winkeltjes en cafeetjes, uiteraard worden er weer bikini's gekocht!
Port Douglas ligt tussen de zee en de Dickson River. Dit is een zoutwaterrivier met een oever van mangrove bomen en daartussen leven veel krokodillen. Onze nieuwsgierigheid wint het toch en we boeken een klein tripje op deze rivier met een boot.
99,9 % kans op het zien van krokodillen! Wij hoorde bij de 0,01 % want het was bewolkt (wat hier zelden is) en hoogwater. We zien wel 1 zoutwaterkrokodil van 2 mtr maar niet zijn aggressieve broers van 4 mtr.
Nog meer wildlife tijdens ons laatste diner bij de haven werd gebracht door de lokale kakatoe-man, die met 2 vrolijke kakatoes de bezoekers wist te vermaken. Ook wij hebben ze op ons hoofd of schouder gehad!

De laatste dag!
In de ochtend gaan we naar de wekelijkse markt met allerlei hippe handicrafts aboriginal kunst en spirituele stands, we kopen de allerlaatste souveniers en genieten van een gekoelde kokosnoot.

1 uur trip, onze eigen wild life tour
We moeten eigenlijk gaan pakken maar er is nog zoveel te zien.... Tis weer moeilijk kiezen: gaan we relaxen op het mooie strand of gaan we toch nog eventjes kijken naar een rivier hier in de buurt waar krokodillen leven? Na wat discussies gaan we toch op pad en rijden ook langs een woonwijk waar de vijver (vergelijkbaar met Wilhelminavijver) is afgezet omdat er 2 krokodillen met elkaar gevochten hebben. Omdat dit soort erg agressief was en op een schoolroute ligt waren de rangers bezig de winnaar te vangen en los te laten in de jungle....
5 minuten verder komen we aan bij de rivier en zien we naar eventjes zoeken een enorme krokodil liggen langs de oever! We proberen er via een kortere weg dichterbij te komen en Fred loopt bijna in een web van een spin zo groot als je hand!
Tip; blijf in Austalie altijd op de wandelpaden!!!
Op de terugweg naar de camping stoppen we nog eventjes bij een boom die vol zit met vleermuizen met een spanwijdte van 1 meter. Echt alles is groot in Australie!!!

Terug naar Nederland
Wij moeten nu echt onze rugzakken gaan pakken, morgenvroeg om 07.00 uur vertrekken we en leveren de camper in bij het vliegveld. We vliegen met Quantas via Sydney, Singapore en Londen naar Brussel waar we 26 uur later op dinsdag 5 mei aan zullen komen. Een lange vlucht, maar we zijn toch erg relaxed!

Dit zal daarom het laatste verhaal zijn van onze wereldreis. We vonden het heel leuk om de reislog bij te houden en ook de reacties van jullie waren hartverwarmend.

Bedankt, dat jullie zo met ons hebben meegereisd en meegeleefd !!

Het zal voor ons zeker wennen zijn om wakker te worden in een stad en geen zee en tropische vogels te horen...
Het zal ook wel wennen zijn na 3 maanden verplaatsen (gemiddeld om de 2 ½ dag) om nu op 1 plek te blijven: namelijk ons huis!
Het zal ook zeker wennen zijn na 3 maanden intens met z'n viertjes samen te zijn geweest, we onze eigen weg weer gaan...
We hebben een geweldige mooie reis achter de rug en zijn supergelukkig dat we dit hebben meegemaakt!!

Deze reis zullen we nooit vergeten !!

Groetjes & kusjes,

Fred, Jolande, Guusje & Roosje

mieke van balkom

Welkom thuis!

Peter Maat

Ik heb jullie verslagen met veel plezier gelezen en ik kan me voorstellen dat jullie iets geweldigs hebben meegemaakt de afgelopen maanden. Prachtig.

Een hele goede terugreis toegewenst.

Paulien

Lieve Roosje en familie,
Het was super om jullie verslagen te lezen! Een heel goede reis terug en we zien je volgende week maandag op school weer! Dat zal wel weer even wennen zijn... En in de klas zijn we heel benieuwd naar jouw verhalen!
Liefs juf Paulien

sandra

lieve allemaal,

ik ben benieuwd naar wat verbale reisverhalen. Ik kijk uit naar jullie thuiskomst en weet zeker dat de klas op jou zit te wachten, Guusje.
Tot na de vakantie. X

Bart & Liesbeth Gielens

Wij hebben met veel plezier jullie reis gevolgd!!

Veel groeten uit la douce france Domaine les Gandins

Yvon

Hoi, dat is eerder dan ik me realiseerde; zal even wennen zijn voor jullie na deze geweldige reis, maar wel heel erg welkom thuis! Kus voor iedereen, Yvon

Hanneke/Door

Wat zijn 3 maanden kort!!!!!!! Het lijkt net gisteren dat we begonnen aan het bijhouden van jullie reisverslag. We hebben er van genoten.Intussen hebben wij ook weer het een en ander meegemaakt, Cito-uitslag,Skivakantie, kennismaking nieuwe school. keileuke vakantie Ibiza, maar vooral Door die niet kan wachten tot Guus weer in het land is.
Welkom thuis!
Liefs Door en Hanneke

Mjan

Welkom thuis xxxx
Ook heel veel groetjes van Renée Babette en Ton.

Ed Verkerk

Ben ik op zoek naar jullie adres voor de kerstkaart kom ik op dit mooie verhaal uit van onze "oude" buurtjes uut Utreg.
we zijn dus jullie adres en tel nr kwijt.